Det här receptet har jag haft i min receptpärm hur länge som helst men aldrig kommit mig för att göra. Men när det var dags att fira att maken gick på semester gjorde jag slag i saken. Och vilken hit! Det här kommer jag helt klart att göra fler gånger. Inte så svårt att göra men med ett smarrigt och läckert resultat. Dessutom är det en perfekt dessert att förbereda innan ett kalas.



4-6 personer

Chokladmousse
200 g vit choklad
2 dl vispgrädde
1 burk kesella vanilj

Hallonsås
400 g hallon
0,5 dl strösocker

Myntapesto
50 skalade och sköljda pistagenötter
1 kruka mynta
En halv kruka basilika
Saft och skal av en lime
Cirka 0,5 dl sockerlag (lika delar socker och vatten kokas ihop)

Smält chokladen. Låt svalna något. Vispa grädden och blanda med kesella och smält choklad.
Mixa hallon och socker och sila eventuellt bort kärnorna.
Finfördela pistagenötter, mynta, basilika, limeskal och saft i matberedare, mixer eller mortel. Späd lite i taget med avsvalnad sockerlag. Peston skall hålla ihop men inte bli rinning.
Bottna portionsglas med 1/3 av chokladsmeten. Låt stelna i kylen i 30 minuter. Fördela och bred ut myntapeston ovanpå och fyll på med resten av chokladsmeten. Låt stelna ytterligare 30 minuter. Toppa med ett lager hallonsås och garnera med en myntakvist.


Sofia

Det ser helt fantastiskt ut. Och låter som riktigt spännande smaker. :D

sara

svar: tack snälla!



gullig blogg :)

Duktiga Tjejen

Det ser grymt gott ut!

Linda

Mmm ser gottit ut!!

Jennie (mamma till en liten flicka och en liten pojke)

Sv: Ja så enkelt också. Dom där desserterna såg inte så dumma ut heller=)

britta bloggar

Åh så gott!

Eleonore

Oj så gott det ser ut, väldigt lyxigt med!

sv: Tack snälla du, detsamma :) Kram

Popkungen

Fin blogg du har!

Hemmakatten

Ser verkligen gott & läskande ut!

Isa

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

Andrea

Åh vilken snygg dessert! =)

Emilia

Åh jag älskar kombinationen av det krämiga vita tillsammans med det mustiga röda och poppiga gröna! En "imponerarefterrätt" :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress